Castellano  |  Contacte

Home | Notícies | Una xerrada mostra la relació entre l’èxit escolar i la coeducació

Una xerrada mostra la relació entre l’èxit escolar i la coeducació

06/06/2012

L'acte va anar a càrrec de Daniel Gabarró, qui va mostrar amb dades objectives que el fracàs escolar està íntimament vinculat al gènere

 El 5 de juny, els serveis d’Igualtat i d’Educació de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès van organitzar la xerrada "La relació oculta entre èxit escolar i coeducació. Reflexions i orientacions pràctiques", a l’IES Sant Quirze. La xerrada va tenir com a ponent a Daniel Gabarró, mestre, psicopedagog, investigador i formador en coeducació, gènere i equitat, i, a banda de ser  col•laborador habitual del programa de Catalunya Ràdio “L’ofici de viure”. 


Aquesta activitat estava adreçada al professorat de totes les etapes educatives i tots els centres educatius del municipi i totes les persones interessades en la temàtica. Principalment, la xerrada tenia per objectiu oferir continguts teòrics i eines pràctiques al voltant de la coeducació, que promou una educació i uns valors que potencien la igualtat d’oportunitats i l’eliminació de la discriminació per raó de gènere.
El fracàs escolar, vinculat al gènere
Daniel Gabarró va mostrar amb dades objectives que el fracàs escolar està íntimament vinculat al gènere. Segons Gabarró, juntament amb la classe social de l’alumnat, el gènere és el factor que més influència tindrà en les possibilitats d’èxit o fracàs de l’alumnat, i resulta sorprenent que no s’abordin de manera sistemàtica i obligatòria a tots els centres educatius. 
La coeducació activa i conscient es presenta com la solució pràctica a aquesta problemàtica tant preocupant a l’estat espanyol. Segons Gabarró, la coeducació ha de servir per tenir millor clima als centres i per incrementar l’èxit acadèmic, i resulta imprescindible tenir objectius concrets a assolir a cadascuna de les etapes educatives. 
Coeducació vs escola mixta
Cal diferenciar els conceptes de coeducació i escola mixta, que es tendeixen a confondre. Amb la coeducació no es marquen els mateixos objectius per a nois i noies, si bé alguns poden ser comuns, aquests objectius també han de ser diferenciats per a nois i noies. La raó és que per trencar amb els estereotips que conformen els gèneres tradicionals, cal treballar certs aspectes diferenciadament. Mentre que les noies necessiten apoderar-se, recuperar el centre del pati, recuperar les activitats esportives com a pròpies, trencar amb els mites de la mitra taronja i l’amor romàntic dependent o alliberar-les de la necessitat d’estar sempre maques per tenir identitat; els nois necessiten objectius com valorar allò acadèmic com un valor positiu, reconèixer les emocions i els sentiments que viuen, donant-se permís per a experimentar-los i gestionar-los, renunciar a la violència verbal, física i simbòlica com a formes adequades de resoldre els conflictes, superar la necessitat de demostrar la superioritat jeràrquica que els impedeix treballar cooperativament, deixar de construir-se sobre una identitat masculina sostinguda sobre la misogínia i l’homofòbia, o incorporar valors tradicionalment femenins com a propis, com tenir cura d’altres persones o les relacions basades en la tendresa i el recolzament.
La coeducació crea éssers lliures
Gràcies a la seva experiència en la docència i les investigacions en les que ha participat, Daniel Gabarró també va poder oferir eines pràctiques per portar aquests objectius a terme, tant a les aules com a la resta d’esferes dels centres educatius.
El ponent també va fer reflexionar a les persones assistents sobre els costos educatius de no coeducar: una part de l’alumnat, especialment els nois, necessitarà portar-se malament, oposar-se a allò acadèmic i a l’autoritat com a forma de construir la seva identitat i la conseqüència serà el fracàs escolar. Segons Gabarró, només si ens plantegem la coeducació com quelcom fonamental als centres i planifiquem accions educatives diferenciades per a nois i noies, podrem transformar les seves expectatives i incrementar el seu èxit acadèmic; no és cert que als centres tinguem problemes de conducta: tenim un problema d’identitat masculina.
Segons va con concloure el ponent, la coeducació no només incrementa les oportunitats per a nois i a noies, la coeducació crea éssers humans més lliures.