Pares i mares de Sant Quirze aprenen què vol dir coeducar a partir de les joguines
L'activitat, desenvolupada a l'EBM El Patufet, és una iniciativa dels serveis d'Igualtat i Educació de l'Ajuntament
Un total de 10 famílies van participar aquest dimarts a l’Escola Bressol El Patufet a la xerrada “Què vol dir coeducar i què té a veure amb les joguines?” , organitzada amb el suport dels serveis d’Igualtat i Educació de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès. La Neus Andreu i l’Anna Espadalé, membres de la cooperativa especialitzada en coeducació Fil a l’agulla, van explicar de manera amena i participativa què és la coeducació i quina importància té en el desenvolupament dels infants.
Amb els jocs i les joguines els infants aprenen i desenvolupen habilitats, i és important fixar-nos amb quines estem ajudant a que l’infant es desenvolupi i amb quines no. Per exemple, amb les nines o les cuinetes estem desenvolupant habilitats adreçades a la cura de les persones, a l’empatia. Amb la pilota o els jocs de construcció ajudem a que desenvolupin la psicomotricitat o l’enginy.
Fomentar les habilitats
La coeducació té a veure amb el gènere, que és aquell rol, comportament o capacitat que cada societat assigna a cadascun dels sexes, dones i homes. L’objectiu de la coeducació és que nenes i nenes puguin jugar a tot i d’aquesta manera desenvolupar tot el ventall d’habilitats possibles. Si pensem que hi han jocs i joguines de nens o de nenes, estem limitant el seu desenvolupament integral com a persona, i d’aquesta manera estem limitant les oportunitats i opcions que tindrà quan sigui una persona adulta. En canvi, si fomentem que l’infant jugui amb tot el ventall de joguines, estem facilitant que desenvolupi tot el ventall d’habilitats possibles i, per tant, que sigui més lliure.
Potenciar les emocions
També mitjançant el joc treballen emocions. Els infants han de poder experimentar tot el ventall d’emocions, la ràbia, la tristesa o l’enuig. Els nens han de poder plorar i les nenes han de poder expressar la seva ràbia, i la figura de la persona adulta ha de ser d’acompanyament en aquestes emocions. Si limitem això, en un futur podem tenir homes que no són capaços d’empatitzar, d’expressar les seves emocions o de canalitzar la seva ràbia si no és amb agressivitat, i dones que no expressen el que pensen per por a entrar en conflicte, dos factors que estan relacionats amb el risc d’exercir o de patir la violència de gènere. Els infants han de poder connectar amb les seves emocions, experimentar-les i expressar-les.
Consells per escollir els jocs
Durant la sessió es van donar algunes idees per escollir les joguines. D’entrada, cal plantejar-se quina habilitat potencia el que triem, fomentar que els infants puguin jugar al que vulguin, regalar joguines diverses que fomentin l’acció i l’activitat, l’esport, la tranquil•litat, la cura dels altres, la creativitat o la imaginació, entre d’altres.
L’organització d’aquesta xerrada és fruit de les reflexions i l’intercanvi d’experiències de la Comissió de coeducació que, impulsada pels serveis d’Educació i d’Igualtat de l’Ajuntament i integrada per tots els centres educatius municipals, fa tres anys que treballa al municipi amb accions concretes en aquest sentit.