Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Seguretat Ciutadana

L'Ajuntament aprova un pla per reduir com a mínim un 15% els accidents de trànsit en el període 2014-2017

Els indicadors de sinistrabilitat són menors que la mitjana catalana, però l’Ajuntament vol disminuir-los encara més


L'Ajuntament aprova un pla per reduir com a mínim un 15% els accidents de trànsit en el període 2014-2017

L’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès ha aprovat un pla local de seguretat viària que s’ha traçat com a objectiu reduir en els propers quatre anys un 15%, com a mínim, els accidents de trànsit urbans. Tot i que els indicadors de sinistrabilitat a la localitat són menors que la mitjana catalana, el govern municipal vol millorar-los encara més.

El pla ha estat redactat per un equip d’especialistes dirigit per l’expert mundial, afincat a Catalunya, Ole Thorson, per encàrrec del Servei Català de Trànsit i amb la col·laboració activa de la policia local de Sant Quirze del Vallès. “Estem raonablement satisfets de la diagnosi que han fet de la situació a Sant Quirze, ja que constaten que el nombre d’accidents amb víctimes és inferior a la mitjana, la senyalització és completa, els efectius i els mitjans de la Policia local són suficients i hi ha un pla d’educació per la mobilitat segura”, explica el tinent d’alcalde de Seguretat Ciutadana, Jaume Cols.

Efectivament, l’evolució dels accidents amb víctimes a Sant Quirze del Vallès, durant el període objecte de l’estudi, marca una tendència sostinguda a la baixa, situant-se a l’any 2012 en 1,5 accidents amb víctimes per cada 1.000 habitants, quan la mitjana catalana es troba estancada en 2,1. En la mateixa tendència es troben els atropellaments amb víctimes amb unes ràtios per mil habitants inferiors (0,32) a la mitjana catalana (0,37). L’informe destaca que durant tot el període d’estudi no s’ha produït cap accident amb morts.


“Però en aquestes qüestions mai no podem estar contents”, diu Cols. “El pla proposa mesures per millorar en qüestions com els accidents de ciclomotor, o aquelles cruïlles que són punts de concentració d’accidents”, afegeix.

En aquest sentit, el pla detecta que, com a molts municipis, caldria revisar les interseccions per introduir millores de visibilitat. Molts accidents es produeixen a les cruïlles. En aquest sentit els redactors del Pla estableixen uns punts com a prioritaris: ronda Arraona-avinguda d’Egara, carrer Enric Morera-carrer Eduard Toldrà i avinguda del Camp-Passatge Can Barra.

També s’apunta que el problema afecta passos de vianants, que veuen limitada la visibilitat perquè hi ha aparcaments de cotxes arran, sense una separació de seguretat. Aquesta qüestió, com recorden els autors de l’informe, ja s’ha començat a corregir, amb la creació d’aquestes separacions o l’habilitació a l’entorn dels passos de vianants de places per a motos, que permeten una millor visibilitat.

L’alcaldessa de Sant Quirze, Montse Mundi, assegura que “no estalviarem esforços per assolir els objectius del pla, o superar-los si és possible. No ens conformem amb la bona feina feta fins ara i la reducció d’accidents i víctimes aconseguida”. Mundi recorda que “disminuir els sinistres viaris és un objectiu de país, no tan sols local, però els municipis hi tenim molt a dir i a fer, perquè, si bé no en el cas de Sant Quirze, els resultats aconseguits ho han estat més a la carretera que als nuclis urbans”.

El desenvolupament de plans locals de seguretat viària és una de les accions clau del Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2011-2013. I el guant que llança el recull l’Ajuntament de Sant Quirze. “Hem de pacificar el trànsit en benefici de la convivència i la ciutadania hi ha de participar activament. Hem d’avançar en un ús adequat de l’espai públic i en el respecte de la senyalització i l’autocontrol de la velocitat. Ser respectuosos en aquest àmbit evita riscos i influeix en el benestar de tothom”, conclou l’alcaldessa.