Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Avisos

La propera matinada els rellotges s'han d'avançar una hora

Comença oficialment l'horari d'estiu


La propera matinada els rellotges s'han d'avançar una hora

Recordeu que la matinada de diumenge 29 de març comença oficialment l'horari d'estiu i que, en conseqüència, els rellotges s'han d'avançar una hora. A les 2, l'hora oficial s’avançarà 60 minuts i seran les 3. Penseu que la major part de dispositius digitals (telèfons mòbils, ordinadors...) s'actualitzen automàticament i no cal canviar-hi l'hora.

El canvi d'hora oficial es fa en compliment del previst a l'article 2 del Reial Decret 236/2002, d'1 de març. La finalitat dels horaris d'hivern i d'estiu és acomodar les hores d'activitat a les hores de llum diürna: és a dir, es tracta de no desaprofitar la llum del sol mentre es dorm. Així s'aconsegueix un menor consum d'energia, com a resultat de la menor necessitat d'il·luminació artificial. Un 90% dels efectes d'aquesta mesura es produeixen en el sector domèstic, segons dades de l'Institut Català d'Energia (ICAEN). També es produeix estalvi d'electricitat en els serveis, el comerç i la indústria.

Es calcula que l'estalvi a Catalunya ronda els 30 milions d'euros anuals i se situa entre 10 i 11 euros per llar. I si l'estalvi econòmic pot semblar reduït, també hi ha un guany en un ús més racional i sostenible de l'energia i en una pedagogia molt senzilla i entenedora.

L’estalvi relacionat amb el canvi horari es genera durant l’horari d’estiu, ja que és quan hi ha més llum diürna natural. Per no desaprofitar les hores de sol del matí, s’avança el rellotge de manera harmonitzada a tots els països de la UE una hora i així es redueix la despesa energètica associada a l’ús de llum artificial. A l’hivern, s’endarrereix l’hora perquè mantenir l’horari d’estiu no comporta cap estalvi –les hores de llum natural a les tardes no compensarien el consum addicional d’energia necessari per il·luminar una hora més de foscor als matins- i perquè la major part dels ciutadans prefereix que al matí hi hagi llum natural, ja que és quan es produeixen la majoria de desplaçaments als llocs de treball o d’activitat diària.

No obstant, la mesura no està exempta de polèmica i hi ha campanyes que reclamen la seva derogació: argumenten l'afectació fisiològica que pateixen persones i animals, que l'estalvi no és tal a l'horari d'hivern o que el canvi s'ajusta més als costums del nord d'Europa i no pas als del sud del continent.