Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Igualtat Dona-Home

Una exposició a Sant Quirze reivindica la veu de les dones en el món del còmic

Repàs a la trajectòria de la dibuixant Marika Vila


Una exposició a Sant Quirze reivindica la veu de les dones en el món del còmic

El Centre Municipal d’Informació i Recursos per a Dones de Sant Quirze del Vallès acull fins al proper 5 de maig l’exposició “Marika Vila: Veu de dona trencant estereotips”. És una exposició basada en l’obra de la dibuixant Marika Vila (Barcelona, 1949) que mostra la seva trajectòria amb un fil conductor: la transformació social des de la lluita de les dones al món del còmic.

La regidora d’Igualtat de l’Ajuntament, Sílvia Peralta, va presentar l’acte (una visita guiada a càrrec de la mateixa Marika Vila) amb què va obrir-se l’exposició. “El món del còmic és un món molt masculinitzat i cal que les dones ens hi fem visibles i reivindiquem el trencament d'esterotips masclistes també a través del còmic”, va dir la regidora.

La dibuixant, de la seva banda, va narrar la seva experiència en el món de la il·lustració, contextualitzat en les diferents èpoques, des dels anys 70 del segle passat fins a l’actulitat. Activa i revindicativa, Marika Vila va estar involucrada en la creació del primer sindicat de dibuixants i en l’organització del primer Saló del Còmic de Barcelona, i va formar part d’equips com Butifarra, El colectivo de la Historieta, Astronave Pirata, o Icònikas. Compromesa en la creació de revistes i accions de suport als moviments polítics i socials de la transició, el seu treball sempre ha estat lligat al còmic com a eina de transformació social, a la lluita contra l’estereotip, a la deconstrucció dels discursos dominants, des de l’anàlisi de l’imaginari masculí tan present en el món del còmic, per incloure perspectives i visions de gènere.

La seva carrera professional és una lluita constant per reclamar la simetria en l’espai de les veus, per manifestar la invisibilitat de la veu de les dones dins d’un mitjà que construeix identitat, reclamant el rescat de la genealogia necessària per deixar de ser eternament nouvingudes. A l’exposició es poden veure els seus treballs a revistes i diaris com “El Periódico de Catalunya”, “El País”, “Rambla”, “Tótem”, “El Jueves”, “Práctica” o a l’editorial Planeta deAgostini, entre d’altres.

L’horari de visita és de dilluns a divendres de 9 a 14 hores, i dimarts de 18 a 20 hores, al Centre Municipal d’Informació i Recursos per a Dones (avinguda del Vallès, 97-99).