Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Educació

Sant Quirze o la petita Finlàndia

La comunitat educativa local posa a debat el model educatiu actual i mira cap al futur


Sant Quirze o la petita Finlàndia

 “Sant Quirze és una petita Finlàndia”, van admetre ahir la gran majoria de participants en el debat que es va celebrar a l'escola Onze de Setembre en el marc de la reflexió sobre el futur de l'educació a Catalunya que està promovent la Conselleria d'Educació de la Generalitat. Sota el paraigua de la campanya "Ara és demà", professorat, mares i pares van exposar les seves opinions, il·lusions, solucions i idees al voltant de l'actual situació de l'educació al país. Tot i emmirallar-se en un dels països que excel·leix pel sistema educatiu, Sant Quirze no està al marge dels problemes que afronta avui la comunitat educativa en general. canvis normatius constants allunyats de la realitat i del dia a dia, pluralitat de models i de centres, el sistema de selecció i el perfil professional dels docents, així com el canvi constant de l'alumnat a la que s'ha d'adaptar aquest sector van ser alguns dels temes que van generar més controvèrsia. L'activitat va articular-se al voltant de cinc ponències, una sobre els pilars o els fonaments del sistema educatiu, com l'equitat, el plurilingüisme, l'evolució tecnològica o la família. També es va debatre sobre l'arquitectura del sistema educatiu, si s'ha d'allargar o no l'edat d'ensenyament obligatori, si està bé que els nens comencin l'institut als 12 anys o cal recuperar el model anterior. Avançar o no l'edat d'accés a l'educació infantil als dos anys o bé seguir el model finlandès, que s'inicia tot just als sis. Qüestions complexes que estan íntimament lligades a com la societat i els horaris laborals influeixen també en aquests aspectes.

 
Com ha de ser l'escola?
 
El debat sobre el model educatiu d'èxit va passar també per una reflexió al voltant dels centres. Escoles lliures, tradicionals, amb més o menys autonomia, públiques, privades o concertades, aquí les opinions van ser també diverses. Si un model amb més autonomia facilitaria per alguns la gestió individual de cada centre, segons altres podria també posar en perill l'equitat i la màxima que tothom hauria de poder accedir als mateixos recursos educatius i tenir les mateixes oportunitats.
 
I els professors?
 
Tanmateix, la figura del docent va ser un altre àmbit de discussió. Una professió que tal com es va dir "o estimes o odies" i que té una importància cabdal a la societat. Dignificar aquesta figura, millorar els sistemes d'accés, i, com ja es fa en societats més avançades, equiparar aquesta professió a d'altres que tenen un prestigi més alt, com els metges , van ser algunes de les consideracions que es van compartir. Fins i tot es van arribar a concretar les capacitats imprescindibles per exercir-la: flexibilitat, empatia i autoexigència, sumades, però, a la necessària i imprescindible vocació.
 
L'alumnat del segle XXI
 
També van ser riques les opinions al voltant de l'alumnat, on es va posar de manifest la necessitat que el sistema pugui aconseguir persones amb esperit crític, amb recursos per desenvolupar-se a la societat, amb valors, a banda dels coneixements i les competències. Per això es va constatar com a imprescindible reduir les ràtios per classe i proveir de més recursos humans que atenguin la diversitat en el seu sentit més ampli. Aquí, va tornar a sortir la Minifinlàndia, i com dins les limitacions que comporta un sistema contínuament mutant, Sant Quirze és referent en educació gràcies al suport de l'Ajuntament, al nivell socioeconòmic de la població i a la compromesa comunitat educativa. La sessió es va tancar amb una valoració positiva dels presents, un clam als canvis positius en el futur i algun toc d'escepticisme. No obstant això, els que ahir al vespre van participar en la sessió van demostrar ser persones compromeses i motivades per treballar, des del seu petit àmbit, per la millora del sistema, un motor indiscutible per una educació millor ara i demà.
 
Per a més informació i per fer aportacions al procés participatiu podeu fer-ho aquí. 
 
Podeu consultar totes les fotografies de la jornada en aquest enllaç.