Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Educació

“És clau cuidar la salut emocional d’infants i adolescents”

David Bueno va omplir ahir la Patronal per parlar sobre el cervell i entendre el seu funcionament en aquestes etapes vitals


“És clau cuidar la salut emocional d’infants i adolescents”

La sala Josep Brossa de la Patronal es va omplir ahir per escoltar la conferència del doctor en biologia i professor i investigador de la secció de Genètica Biomèdica, Evolutiva i del Desenvolupament de la Universitat de Barcelona, David Bueno.

Amb el títol “La importància del cervell emocional. Com podem ajudar els infants i els adolescents” Bueno va explicar com es produeixen les reorganitzacions neuronals i com és aquesta evolució durant la infància i l’adolescència. Unes connexions i desenvolupament que afecten al seu aprenentatge, comportament, etc: “Durant l’adolescència s’eliminen moltes connexions, especialment a la part prefrontal del cervell, que sustentaven els comportaments típics de la infància, per deixar lloc i que es facin connexions noves, les que donaran lloc a comportaments típics de la joventut i l’edat adulta. Això explica els altibaixos de l’adolescència. És a dir, s’estan eliminant connexions neuronals i s’estan afegint altres, però de forma caòtica”.
 
En aquest sentit, i fent un repàs al desenvolupament de l’infant des dels 0 anys fins a l’edat adulta David Bueno va aportar dades d’aquesta disciplina científica que justifiquen cada un dels comportaments: “aportar dades científiques fa que ens empoderem i creiem en la necessitat que els petits canvis faran que l’educació evolucioni”. 
 
Per al científic, és clau cuidar el nivell emocional especialment en infants i adolescents doncs “és l’element clau per aconseguir un creixement i una formació globals, i aconseguir adults que puguin continuar creixent i aprenent durant tota la seva vida. És la millor garantia perquè aquella persona adulta tingui una vida plena de benestar”. En aquest sentit, Bueno va destacar que tradicionalment no se li havia donat a la salut emocional la importància que es mereix, destacant “dos tipus de tracte vers els adolescents, el de sobreprotecció o el de que s’espavilin, quan l’important és acompanyar-los emocionalment però deixant que resolguin les seves pròpies dificultats”.
 
Finalment, va remarcar que “l’adolescència s’acaba i l’hem de gaudir, és una època irrepetible”.
 
En un altre ordre de temes també va fer esment a l’educació a les aules i el paper dels professionals d’aquest àmbit, en relació amb el funcionament del cervell. Així, “cal deixar aquells/es que tenen altes capacitats que s’escapin del grup puntualment perquè tinguin estímuls nous que donin resposta a les seves capacitats intel·lectuals, i també cap acompanyar aquells que els costa més assolir els coneixements perquè no se sentin fora del grup i no desconnectin, doncs l’important és la cultura de l’esforç, més enllà de les notes i els números”.
 
En finalitzar el públic va poder fer algunes preguntes al ponent, tot manifestant el seu agraïment pels conceptes apresos.