Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Igualtat Dona-Home

El CIRD acull un taller que repassa les dones artistes al llarg de la història de l'art

Prop d'una vintena de persones participen en la iniciativa


El CIRD acull un taller que repassa les dones artistes al llarg de la història de l'art

 El Centre Municipal d’Informació i Recursos per a Dones va acollir els dies 22 i 29 de setembre el taller L’art en Femení, un recorregut a través de la història de l’art rescatant les biografies de dones artistes des de l’edat mitjana fins a l’actualitat. 

 
El taller, a càrrec de la historiadora de l’art Núria Cuevas, va començar remuntant-se al segle XI, data de la primera obra documentada feta per una dona, el Beat de l’Apocalispsi de la Catedral de Girona, i va arribar fins la primera meitat del segle XX a través de les obres de Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Vigée Lebrun, Mary Cassatt, Camille Claudel, Maria Blanchard, Sonia Delaunay, Meret Oppenheim, Dora Maar i Frida Kahlo. 
 
La majoria d’aquestes dones varen tenir un entorn propici que els va permetre desenvolupar la seva carrera dins el món de l’art, tradicionalment reservat als homes. Tot i que, fins ben entrar el segle XX, la crítica no valorava aquestes obres o bé les considerava excepcions, fruit de l’encant femení, però no pas obres d’art. 
 
Des de principis del segle XX, paral•lelament a la lluita de les dones per assolir els seus drets, les artistes van començar a integrar-se amb certa naturalitat dins els grups d’avantguarda i, sobretot, a partir de la Segona Guerra Mundial, la presència de les dones artistes a museus i galeries ha estat molt destacada. 
 
Durant la segona sessió vam descobrir el treball d’artistes contemporànies que amb les seves obres tracten temes com la maternitat, la sexualitat femenina o els estereotips de gènere, utilitzant l’expressió artística per reivindicar el paper de les dones dins la societat actual. Així vam aproximar-nos a l’univers creatiu de Louise Bourgeois, Judy Chicago, Cindy Sherman, les Guerrilla Girls, Barbara Kruger o Mona Hatoum. 
 
Durant el taller, més enllà d’explicacions massa teòriques, es pretenia donar visibilitat a les obres i veu a les participants, que van intervenir expressant la seva opinió respecte els temes abordats.