En marxa els treballs de retirada d’espècies vegetals invasores a la llera de la Betzuca
L’actuació afecta 9.000 m2 de canya americana i cortadèria
L’Ajuntament ha iniciat els treballs els treballs d’eliminació de canya americana i cortadèria del torrent de la Betzuca, al seu pas per can Feliu i can Barra. Concretament, l’actuació afecta el tram comprès des del pont de l’avinguda del Vallès fins al pont de la carretera c-1413.
Aquestes dues espècies vegetals són exòtiques invasores i colonitzen els ecosistemes naturals de forma que dificulten la variabilitat de la flora i la fauna autòctona, especialment als espais de ribera com és aquest cas. A més, en el cas de l’avinguda poden obstruir el pas de l’aigua i contribuir a inundacions amb efectes negatius. L’actuació consisteix en el tractament de 9.000 m2 de nuclis de canya americana i alguns de cortadèria, mitjançant la trituració de la part aèria i l’extracció amb màquina excavadora de les arrels, als llocs on sigui possible, o bé la instal·lació de lona als indrets d’escullera de pedra. En tots els casos, l’objectiu és minimitzar les possibilitats de què aquestes espècies tornin a rebrotar.
Els treballs també inclouen la sembra de llavors de plantes autòctones als llocs excavats.
L’actuació, que durarà un mes aproximadament, la duu a terme després de la respectiva licitació, l’empresa Taller Àuria, SCCL, per un preu de 80.856,69 € IVA inclòs, i compta amb una subvenció del 81% de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), 65.418,93 €, dins del programa de manteniment i conservació de lleres públiques en trams urbans 2024.
Des de fa anys l’Ajuntament efectua treballs de control de la canya americana amb les subvencions de l’ACA. De fet, la resolució definitiva del programa de 2025 permetrà atorgar recursos per eliminar la canya americana del darrer tram del torrent, al polígon de can Canals.