Cultura
Avui es commemora el 130è aniversari del naixement del pintor local Joan Vila-Puig
El col•lectiu Enfocats per la fotografia comparteix el seu projecte dedicat a l’artista santquirzenc per celebrar l’efemèride
Avui dimarts 10 de novembre es commemora el 130è aniversari del naixement del pintor local Joan Vila-Puig. Per tal de celebrar l’efemèride, el col•lectiu Enfocats per la fotografia de Sant Quirze del Vallès, nascut en el si del Club Excursionista, comparteix amb la ciutadania un vídeo sobre l’exposició que estaven preparant i que, malauradament, no han pogut inaugurar-la a causa de la pandèmia sanitària.
El títol de la mostra és "Ahir i avui dels paisatges de Vila-Puig. El seu món pictòric expressat amb “pinzells” de fotografia” i és el resultat dels treballs fotogràfics del col•lectiu compilats en un projecte artístic i de memòria històrica vinculat amb Sant Quirze del Vallès. El tema escollit va ser fer un homenatge al pintor, en una visió lliure i creativa i utilitzant els nous “pinzells” digitals de la fotografia. Aquesta exposició es compon de 40 reproduccions fotogràfiques dels quadres del pintor i 60 fotografies artístiques de 10 localitzacions paisatgístiques de Vila-Puig, transformades pel pas del temps. Aquest projecte ha comptat amb els assessoraments i col•laboracions del fill del pintor, Santiago Vila-Puig, i família, que han seleccionat l’obra pictòrica i han fet possible la seva localització geogràfica.
Malauradament, la pandèmia ha dificultat la possibilitat de poder fer la mostra en format presencial en aquesta data assenyalada. El col•lectiu Enfocats per la fotografia de Sant Quirze del Vallès i l'Ajuntament treballen conjuntament per fer-la tan aviat com sigui possible. De moment, ens deixen un vídeo sobre el projecte creatiu al voltant de la figura de Vila-Puig que han dut a terme.
Joan Vila-Puig (Sant Quirze, 1890-Sabadell, 1963)
Juntament amb Durancamps i Vila Arrufat, Vila-Puig ha estat un dels deixebles més cèlebres de Joan Vila Cinca. Quan tenia catorze anys, la seva família es traslladà a Sabadell i va ser gràcies a això que va conèixer Vila Cinca, el qual l'encaminà vers la pintura. Guiat pel seu mestre, Vila-Puig es va matricular a l'Escola de Belles Arts Llotja on va tenir de professor Modest Urgell entre altres.
Després, i gairebé coincidint amb Vila Arrufat, va ser pensionat per l'Ajuntament de Sabadell per anar a Madrid a la Real Escuela de Bellas Artes de San Fernando, amb els professors Moreno Carbonero i Julio Romero de Torres. En aquesta ciutat, aviat conegué el reputat crític José Francés, que el va promocionar constantment. A l'inici del anys vint, va anar, com Vila Arrufat, a París i a Itàlia, però, malgrat tot, no en va rebre una influència persistent.
Vila-Puig, a l'inrevés que molts dels seus companys de generació que preferien la figura, es va decantar pel paisatge, influït, sens dubte, per Vila Cinca, Urgell, Vancells i, posteriorment, per Joaquim Mir. Als anys trenta, el seu estil es consolidà, definint-se pel gust rural, sense efectismes, amb una interpretació del paisatge que va esdevenir ben pròpia. Va obtenir nombrosos guardons i un èxit gairebé constant a Sabadell, Barcelona i Madrid, on va ser molt apreciat.