FAQS taxa residus
Preguntes freqüents sobre la nova taxa de residus
Quines bonificacions hi ha a Sant Quirze del Vallès per la taxa de residus 2025?
Reducció de la taxa per la recollida de residus per raó de capacitat econòmica
Reducció del 100% sobre la quota
Gaudiran d’una reducció del 100% sobre la quota, els subjectes passius que obtinguin ingressos bruts anuals (del titular de la taxa) inferiors o iguals a:

Altres reduccions percentuals sobre la quota
Gaudiran d’una reducció del percentatge indicat a la taula, d’un 30 a un 80% de la taxa, quan la suma dels membres de la unitat familiar o de convivència obtinguin ingressos bruts anuals inferiors o iguals a:

Exemple de la taula:
Una família de 4 membres amb ingressos bruts anuals de 68.930,71 €, té dret a un 40% de reducció de la taxa.
Una parella amb ingressos bruts de 38.093,29 € té dret al 30% de la taxa.
Tramita la sol·licitud de reducció de la taxa per la recollida de residus per raó de capacitat econòmica
➡︎ Concessió automàtica
L’Ajuntament atorga d’ofici la reducció si ja disposa de la teva autorització per consultar les dades de l’Agència Tributària.
➡︎ Durada de l’autorització
L’autorització de consulta d'aquestes dades té una durada de 4 anys.
➡︎ Quan s’ha de demanar?
La primera vegada que la sol·liciteu ha de ser dins del període voluntari, que aquest any 2025 és fins al’1 de desembre de 2025.
➡︎ Què passa després de la sol·licitud?
Les peticions que compleixin els requisits obtindran la reducció de la taxa d'aquest any. Un cop revisats els casos, l’Ajuntament retornarà els diners si es compleixen els criteris.
Bonificació del 15% de la taxa per aportacions a la deixalleria
Requisits per obtenir el descompte
-
Cal fer un mínim de 5 aportacions.
-
4 d’aquestes han de ser de residus especials.
-
Les aportacions han de realitzar-se en dies diferents.
Què es considera residu especial?
Tots excepte: paper, cartró, envasos de plàstic, vidre, resta, roba i oli domèstic.
Percentatge de reducció
Si compleixes els requisits, s’aplicarà un 15% de reducció de la taxa.
Període de validesa de les aportacions
-
Per aplicar el descompte a la taxa 2025, les 5 aportacions han d’estar fetes entre l’1 de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025.
-
Les aportacions fetes entre l’1 de juliol de 2025 i fins a l’1 de juliol de 2026 es tindran en compte per a la taxa de l’any vinent.
Important
Perquè les aportacions a la deixalleria es puguin comptabilitzar, cal disposar de la targeta ciutadana de serveis.
Si encara no la tens, pots demanar-la: Targeta ciutadana de serveis
Bonificació del 20% per fer compostatge casolà
Les persones que facin compostatge casolà de la seva brossa orgànica poden gaudir d’una reducció del 20% de la quota tributària
Requisits
- Cal demostrar que durant l’any anterior s'ha gestionat la matèria orgànica amb un compostador, de manera correcta i sense causar molèsties als veïns ni problemes d’higiene.
- Perquè l’Ajuntament pugui reconèixer aquesta pràctica, cal:
- Tenir adjudicat un compostador municipal, o bé
- Declarar que se’n té un de propi.
Per demanar un compostador municipal, podeu fer-ho a través de la sol·licitud de compostador domèstic
Com sol·licitar la bonificació
-
Omple la sol·licitud de bonificació.
-
Signar la declaració responsable conforme les dades són certes.
-
Un cop rebuda la sol·licitud, l’Ajuntament aplicarà directament la reducció.
Com que és una bonificació basada en demostrar que s’està fent compostatge, s’ha de sol·licitar cada any, incorporant les fotografies que demostrin que es manté un volum actiu d’1 m3 i que es manté el procés actiu amb aportacions de brossa constant.
Els serveis tècnics municipals poden fer visites de control per comprovar que el compostatge es fa correctament.
La sol·licitud d’aquesta bonificació s’haurà de fer de l’1 de gener al 31 de març (per ser efectiva a la taxa de 2026, i haurà d’incloure originals o fotocòpies en color de la ubicació i l’interior del compostador casolà.
Separar millor pot influir en l’impost de la taxa?
Separar bé és una manera de reduir les despeses del servei d’escombraries, ja que una part important, a Sant Quirze, concretament 889.000€, corresponen al cànon de l’abocador d’escombraries.
A l’abocador d’escombraries hi va a parar la fracció resta (contenidor gris).
A Sant Quirze, durant l’any 2024 es van recollir:
- 4.885,55 tones de fracció resta
Tot i que si s’hagués separat la brossa per fraccions, només se n’haurien recollit 811,97.
Aquest import, que recapta l’Agència de Residus de Catalunya, augmenta d’import cada any i serveix principalment per reduir l’abocament i incentivar la recollida selectiva.
Si es separa bé, les empreses gestores poden recuperar materials, com paper, compost, envasos, vidre o metalls, que tenen valor i es poden vendre i retornar al mercat. Aquests ingressos, a l’any 2024 van ser de 212.885,5 €.
Per què hi ha diferències rellevants en l’import de la taxa entre els diferents municipis?
La implementació d’aquesta taxa pot variar segons el municipi. Factors com el sistema i el model de recollida, la distància a la planta de tractament o l’impost derivat de la quantitat de fracció resta que dipositem a l’abocador o els ingressos de la recuperació dels residus modifiquen l’import de la taxa.
Per què en alguns municipis es paguen dues taxes de residus?
Els municipis amb una única taxa, com Sant Quirze, s’encarreguen directament de finançar tot el procés: recollida i tractament de residus.
Als municipis amb dues taxes, el cobrament del tractament l’efectua una entitat supramunicipal que contracta les plantes de tractament de residus i se n’ocupa del finançament. En aquest segon cas, hi ha una taxa de recollida (recaptada per l’Ajuntament) i una altra taxa del tractament (recaptada per una altra entitat supramunicipal, en el cas del Vallès Occidental, pel Consorci de Residus).
Què se’n fan dels diners recaptats amb la taxa? I per què ara és del 100% del cost del servei?
La recaptació provinent de la taxa es destina íntegrament a finançar els costos de recollir, transportar i tractar els residus. Fins al 2024, l’Ajuntament de Sant Quirze finançava un 55% d’aquest import, mentre que la resta es recaptava mitjançant la taxa. Però la nova normativa de l’estat espanyol, la Llei 7/2022. obliga a cobrir el 100% del cost del servei.
La taxa pot tenir en compte el valor cadastral de l’habitatge on s’aplica la quota?
Sí. Està avalat per diverses sentències que es pot tenir en compte en el càlcul de la taxa. És un concepte que permet ajustar millor el càlcul i també permet aplicar progressivitat fiscal.
És possible disposar en un futur d’un sistema més just?
Sí, s’està treballant en un sistema de recollida que permeti aplicar el pagament per generació, de manera que la taxa serà més justa perquè s’aplicarà en base als residus generats per cada llar o comerç. Abans, però, s’ha d’implementar aquest canvi de model cap a un sistema de recollida de més eficiència.